• Home
  • Niusy
  • Mercedes pokazał A 45 i CLA 45 AMG

Mercedes pokazał A 45 i CLA 45 AMG

Przy okazji Festiwalu Prędkości w Goodwood, producent samochodów ze Stuttgartu zaprezentował najmocniejsze odmiany A klasy i CLA – 45 AMG. Oba auta napędza ten sam 2-litrowy silnik 4-cylindrowy M139, który generuje w bazowym wariancie 387 KM i 480 Nm lub w odmianie „S” – 421 KM i 500 Nm.

Mercedes-AMG A 45 4MATIC+ i CLA 45 4MATIC+ – osiągi

Oznacza to, że turbodoładowana w mocniejszej odmianie jest o 40 KM mocniejsza w stosunku do modelu, który zastępuje. Z jednego litra Mercedes uzyskał aż 210 KM, co jest imponującym rezultatem. Silniki wytwarzane są na linii produkcyjnej w Affalterbach. Za każdy z nich odpowiedzialny jest jeden konkretny pracownik. Kompaktowe sportowe auta robią wrażenie także swoimi osiągami. A 45 S 4MATIC+ na sprint od 0 do 100 km/h potrzebuje 3,9 sekundy, podczas gdy CLA 45 S 4MATIC+ jest zaledwie o 0,1 s wolniejszy. Podstawowe odmiany na dokonanie tego samego potrzebują analogicznie 4 i 4,1 s, a ich prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h. Z opcjonalnym pakietem AMG ta ostatnia wartość wzrasta do 270 km/h, czyli zrównuje się z tym, co oferują warianty „S”.

Inżynierowie Mercedesa postarali się również o odpowiednią charakterystykę silnika, który swoją krzywą momentu obrotowego ma przywodzić na myśl jednostki wolnossące. Uzyskano również natychmiastową reakcję na gaz oraz dynamiczny przyrost momentu obrotowego w niższym zakresie prędkości obrotowych. 

Mercedes-AMG A 45 4MATIC+ i CLA 45 4MATIC+ – skrzynia biegów

Biegami „żongluje” dwusprzęgłowa przekładnia AMG SPEEDSHIFT DCT 8G. Zestrojono ją w taki sposób, by zapewniała dynamiczne przyspieszenie we wszystkich zakresach prędkości. W razie potrzeby, kierowca może skorzystać z trybu ręcznego. Standardem jest funkcja launch control, która w tym przypadku nosi nazwę RACE-START. Po zmianie trybu jazdy na Comfort, aktywuje się funkcja ECO start/stop. 

Moment obrotowy przenoszony jest na obie osie. Nowy jest mechanizm różnicowy tylnej osi AMG Torque Control, korzystający z dwóch sterowanych elektronicznie wielotarczowych sprzęgieł połączonych z wałem napędowym tylnej osi. W ten sposób system napędu jest w stanie optymalizować trakcję poprzez odpowiednie przekazywanie momentu między osiami i nawet poszczególnymi kołami. Dla fanów jeżdżenia bokami, przygotowano tryb Drift, będący standardem w mocniejszych wariantach „S”.

A 45 i CLA 45 wyposażono w wysokowydajny układ hamulcowy – z przodu zastosowano czterotłokowe stałe zaciski z tarczami w rozmiarze 350×34 mm, a z tyłu – jednotłoczkowe zaciski pływającej i tarcze w rozmiarze 330×22 mm. Do szybkiej jazdy ma zachęcać także bezpośredni, progresywny, elektromechaniczny układ kierowniczy, który w zależności od trybu może stawiać większe lub mniejsze opory. 

Ponadto, kierowca ma do wyboru sześć trybów jazdy, w tym Slippery, Comfort, Sport, Sport+, Individual i torowy RACE. Ten ostatni jest standardem w przypadku wariantów „S”. W zależności od wyboru, zmianie ulega charakterystyka pracy takich podzespołów jak: silnik, układ wydechowy, czy skrzynia biegów. 

Prezes zarządu Mercedes-AMG GmbH wypowiada się o nowej serii 45 w samych superlatywach:

Całkowicie przeprojektowaliśmy nasze modele z serii 45 – od silnika i skrzyni biegów przez podwozie i zaawansowany konstrukcyjnie układ przeniesienia napędu aż po konstrukcję nadwozia oraz, oczywiście, sam design. Wszystko to w jednym celu: by podnieść dynamikę i sportowe wrażenia z jazdy do poziomu niewyobrażalnego dotąd w klasie kompaktowych aut. Prezentując nasz najmocniejszy, najbardziej dynamiczny kompaktowy samochód sportowy, zwiększamy również znaczenie tego segmentu dla naszej strategii rozwoju.

Więcej informacji o A 45 AMG i CLA 45 AMG znajdziecie na oficjalnej stronie Mercedes-Benz. Alternatywą dla najmocniejszej klasy A, może być wariant pośredni, czyli A 35,  który może konkurować między innymi z Golfem GTI w 290-konnej odmianie TCR. Można mieć również nadzieję, że już wkrótce do gry wkroczy zupełnie nowe BMW serii 1 w odmianie z „M” w nazwie.