• Home
  • Niusy
  • Oto Lamborghini Sian. Powstaną tylko 63 sztuki

Oto Lamborghini Sian. Powstaną tylko 63 sztuki

Sian to najszybsze Lamborghini wszech czasów. Korzysta z technologii hybrydowej i wyróżnia się nowym, futurystycznym designem opracowanym w oparciu o DNA marki. Najnowsze dzieło producenta z Sant’Agata Bolognese stanowi zapowiedź nowej ery.

Inżynierowie wzięli na warsztat najbardziej ikoniczny wolnossący silnik V12 i połączyli go z lekką jednostką elektryczną. 48-voltowy motor generuje 34 konie mechaniczne. Umieszczono go w skrzyni biegów tak, aby zapewnić jak najlepsze reakcje i osiągi. Jest on bezpośrednio połączony z kołami i umożliwia cofanie oraz parkowanie w trybie bezemisyjnym, jednocześnie ułatwiając manewry. Stefano Domenicali, pełniący funkcję dyrektora generalnego w Automobili Lamborghini, jest dumny ze swojego najnowszego dzieła:

Sián to arcydzieło możliwości. Jest to nie tylko niebywały hipersamochód wykorzystujący zaawansowaną inżynierię, ale to także pokaz potencjału Lamborghini jako marki wytwarzającej supersamochody jutra i kolejnych dziesięcioleci, kiedy to hybrydyzacja staje się coraz bardziej pożądana i nieuchronnie niezbędna. Lamborghini Sian stanowi pierwszy krok na drodze Lamborghini do elektryfikacji i usprawnia nową generację silników V12. Jego nazwa oznacza błysk lub błyskawicę w dialekcie boloński – to pierwszy zelektryfikowany produkcyjny samochód Lamborghini. Wraz z Sianem pokazujemy swoją dynamiczną siłę jako legendarnej marki sportowych samochodów przyszłości. 

Swoje trzy grosze dorzucił Maurizio Reggiani, dyrektor techniczny:

Strategiczne dziedzictwo Lamborghini w jednorazowych i bardzo ograniczonych seriach samochodów to nie tylko zobowiązanie do ekskluzywności, ale także prezentacja przyszłych projektów i technologii. W przypadku tego samochodu postawiliśmy sobie za cel stworzenie najlepszego rozwiązania hybrydowego dla supersportowego samochodu Lamborghini, które zapewni nam pierwszy krok w kierunku naszej strategii elektryfikacji. Lamborghini jest z natury łamaczem reguł, przeciwnikiem, zawsze naciskającym na to, co jest możliwe, aby znaleźć lepsze rozwiązanie. Wraz z Siánem definiujemy naszą drogę do innowacji i ustanawiamy nowe zasady w obszarze nowych technologii zamiast tylko podążać za istniejącymi rozwiązaniami. Rezultatem jest Lamborghini Sián, który jako pierwszy na świecie korzysta z superkondensatora na potrzeby hybrydyzacji i nowej technologii materiałów.

Lamborghini Sian – superkondensator

Technologia akumulacji energii zastosowana w Lamborghini jest innowacyjna na skalę światową. Zamiast tradycyjnej baterii litowo-jonowej, w Sianie zdecydowano się na wykorzystanie superkondensatora. Jest on trzykrotnie mocniejszy od baterii o tej samej wadze i trzy razy lżejszy od baterii o tej samej pojemności. Umieszczony w grodzi pomiędzy kokpitem a silnikiem zapewnia doskonały rozkład masy. System elektryczny z superkondensatorem i silnikiem elektrycznym waży tylko 34 kg, dzięki czemu zapewnia niezwykły stosunek masy do mocy wynoszący 1,0 kg/kM. Symetryczny przepływ mocy zapewnia taką samą wydajność zarówno w cyklach ładowania, jak i rozładowywania: najbardziej lekkie i wydajne rozwiązanie hybrydowe.

Ta zaawansowana technologia łączy się z silnikiem V12, korzystającym z tytanowych zaworów ssących. Efektem jest zwiększona moc do 785 KM (577 kW) przy 8 500 obr/min: najwyższa moc uzyskana przez Lamborghini. W połączeniu z dodatkowymi 34 KM z systemu hybrydowego, Sián dostarcza łącznie 819 KM (602 kW). Stosunek masy do mocy Siána jest lepszy niż w przypadku Aventador SVJ, osiągnięty dzięki szerokiemu wykorzystaniu lekkich materiałów. Auto jest w stanie rozpędzić się do prędkości maksymalnej 350 km/h.

Lamborghini Sián wykorzystuje wysoce zaawansowany system odzyskiwania energii z hamowania, opracowany specjalnie przez Lamborghini. Dzięki symetrycznemu zachowaniu superkondensatora, który w przeciwieństwie do zwykłych akumulatorów litowo-jonowych może być ładowany i rozładowywany tą samą mocą. W efekcie za każdym razem gdy zahumujemy, superkondensator jest ładowany do maksymalnego poziomu. Ze zgromadzonej energii można korzystać od razu, przynajmniej do prędkości 130 km/h. 

Lamborghini Sian – osiągi

Innowacyjny system zapewnia również natychmiastowe przyspieszenie na niskich biegach, zapewniając jednocześnie lepsza trakcję. Dzięki temu Sián jest najszybciej przyspieszającym Lamborghini w historii – osiąga pierwsze 100 km/h w czasie krótszym niż 2,8 sekundy. Do tego jest znacznie bardziej elastyczny od Aventadora SVJ, o czym świadczą lepsze czasy przyspieszeń od 30 do km/h (0,2 sekundy) i od 70 do 120 km/h (1,2 sekundy). Producent twierdzi, że zastosowanie hybrydyzacji również pozytywnie wpłynęło na komfort jazdy. 

Powstaną zaledwie 63 egzemplarze Siana. Każdy z nich zostanie indywidualnie dostosowany do potrzeb i gustów klientów. I to wszystko w ramach programu indywidualizacji Lamborghini Ad Personam.