• Home
  • Niusy
  • Oto nowa seria 1. Ma napęd na przód

Oto nowa seria 1. Ma napęd na przód

Bawarski producent samochodów zaprezentował nową generację hatchbacka. BMW serii 1 po raz pierwszy w swojej 15-letniej historii ma napęd na przednią oś.

Współcześni producenci mają tendencję do nadużywania terminu „zupełnie nowy”. Inaczej jest w tym przypadku. Nowa seria 1 została opracowana od podstaw i stanowi ogromny krok naprzód względem poprzednich generacji. Bawarczycy zrezygnowali z tylnonapędowej architektury, na rzecz przednionapędowej. Zmiany widać na pierwszy rzut oka – proporcje samochodu znacząco się różnią, mimo zachowanych zbliżonych wymiarów zewnętrznych. Najnowsza „jedynka” jest o 0,5 mm krótsza (4319 mm), szersza o 34 mm (1799 mm) i wyższa o 13 mm (1434 mm). Zmniejszono rozstaw osi o 20 mm, do 2670 mm.

Nowe są kroje felg, światła przednie, tylne, a także większych rozmiarów osłona chłodnicy. Przednie reflektory w bogatszych wariantach mogą być uzbrojone w technologię full LED. Najbardziej sportowy wariant w gamie – M135i – wyróżnia się bardziej agresywną stylistyką, przywodzącą na myśl m.in. do M340i i Z4. Wąski słupek A powinien pozytywnie wpływać na widoczność. Klienci będą mieli do wyboru różne rodzaje obręczy w rozmiarach od 16 do 19 cali. Po raz pierwszy w serii 1 dostępny będzie panoramiczny dach. W przypadku M135i, z tyłu znajdują się dwie rury wydechowe o średnicy 100 mm.

BMW serii 1 2020 – wnętrze

Zastosowanie przednionapędowej architektury zaowocowało dodatkową przestrzenią we wnętrzu. Szczególnie odczują to pasażerowie tylnego rzędu siedzeń, którzy mają teraz o 33 mm więcej miejsca na nogi, 19 mm więcej nad głowami i 13 mm więcej wszerz. W bagażniku zaś zmieści się o 20 litrów więcej, czyli maksymalnie do 380 litrów. Po złożeniu tylnych siedzeń, przestrzeń wzrośnie do 1200 litrów.

Wnętrze wygląda w znacznym stopniu tak, jak w innych, nowych modelach BMW. Standardem jest 8,8-calowy ekran systemu multimedialnego, pozwalający na sterowanie gestami. W bogatszych wariantach znajdziemy większy ekran o przekątnej 10,25 cala oraz w pełni cyfrowy zestaw wskaźników pod deską rozdzielczą.

BMW serii 1 2020 – silniki

W momencie debiutu, seria 1 dostępna będzie z kilkoma wariantami silnikowymi, w tym z topową, 2-litrową jednostką M135i xDrive. Generuje ona 306 KM i 450 Nm maksymalnego momentu obrotowego, przenoszonego na obie osie za pośrednictwem 8-biegowej przekładni automatycznej. Sprint od 0 do 100 km/h trwa 4,8 sekundy. Od listopada w ofercie będzie dostępny opcjonalny pakiet M Performance, który m.in. skróci czas przyspieszenia do 100 km/h o 0,1 s. Jak się można było spodziewać, prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie i wynosi 250 km/h.

Standardem jest 8,8-calowy ekran systemu multimedialnego, pozwalający na sterowanie gestami.

Dla osób z mniej zasobnymi portfelami przewidziano bazowy wariant 118i z silnikiem 3-cylindrowym o pojemności 1.5 litra, generujący 138 KM i 220 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Jednostka współpracuje z 6-biegową skrzynią ręczną lub 7-biegowym automatem i przekazuje moment obrotowy na przednią oś. Zwolennicy silników wysokoprężnych mogą zdecydować się na 116d 1.5 litra o mocy 115 KM i 270 Nm z 6-biegową skrzynią ręczną lub 7-biegowym automatem lub 118d o pojemności 2.0, mocy 150 KM i 350 Nm. Ten ostatni może zostać opcjonalnie wyposażony w 8-biegową przekładnię automatyczną. Jednak to nie wszystko – topowy turbodiesel 120d xDrive ma 2 litry pojemności, 190 KM i 400 Nm. Współpracuje wyłącznie z 8-biegowym automatem i napędem na obie osie.

BMW serii 1 zostanie pokazana przed publicznością w Monachium w dniach 25-27 czerwca w ramach wydarzenia #NextGen, podczas którego zaprezentowana zostanie seria 8 w wariancie nadwoziowym Gran Coupe. „Jedynka” pojawi się także na targach we Frankfurcie już we wrześniu i właśnie na ten miesiąc przewidziano premierę rynkową. Auta zostaną dostarczone do pierwszych klientów jeszcze przed końcem 2019 roku.

BMW serii 1 2020 – ceny

Ceny BMW serii 1 w Wielkiej Brytanii zaczynają się od 24 430 funtów za bazowy wariant 118i. To równowartość około 119 000 zł. Więcej informacji o tym samochodzie znajdziecie na oficjalnej stronie producenta – www.bmw.pl. Alternatywą dla serii 1 mogą być m.in.: Ford Focus ST 2019, Volkswagen Golf GTI TCR lub Mercedes-AMG A35.