• Home
  • Out of Box
  • Czerwona świnia na otwarciu pierwszego w Europie salonu AMG Brand Center Gdańsk
AMG Brand Center Gdańsk Mercedes Witman

Czerwona świnia na otwarciu pierwszego w Europie salonu AMG Brand Center Gdańsk

27 września to wyjątkowa data dla fanów motoryzacji, a w szczególności dla entuzjastów Mercedesów AMG – otwarcie pierwszego w Europie i jednego z pięciu na świecie samodzielnych salonów AMG. Gdzie? W Polsce! Po Sydney, Pekinie, Tokio i Shanghaiu przyszedł czas na Gdańsk! Warto zaznaczyć, że wszystkich salonów AMG na świecie zaplanowano tylko 25.

Brałem udział w oficjalnym otwarciu, gdzie jednocześnie polską premierę miały 4 modele AMG - A45S, CLA45S, GLB35 i GLE53 Coupe. Gościem specjalnym wydarzenia był Tobias Moers, Dyrektor Zarządzający AMG.

Salon jest fantastyczny - duża powierzchnia, przestrzeń i same najlepsze modele AMG, a wśród nich coś naprawdę wyjątkowego. Specjalnie na otwarcie ściągnięto jeden z najważniejszych dla marki samochodów, Mercedesa 300 SEL 6.3 L V8 AMG znanego bliżej jako „Red Pig”. Czerwona świnia zapoczątkowała piękną historię, stąd inspiracja do podzielenia się historią AMG w pigułce i kilkoma ciekawostkami – wszystko znajdziecie w dalszej części tekstu.

Krótko o danych technicznych premierowych aut i kilka zdjęć z eventu

A45S AMG i CLA 45S AMG – 2.0 Turbo 4Matic+ | 421 KM | 500 Nm | 3.9s – 100 kmh i 4s (CLA) – 100 kmh

GLB 35 AMG – 2.0 Turbo 4Matic | 306 KM | 400 Nm | 5.2s – 100 kmh

GLE 53 Coupe AMG – 3.0 R6 4Matic+ | 435 KM | 5.3s – 100 kmh

Historia AMG w Pigułce

Skrót AMG pochodzi od pierwszych liter nazwisk założycieli i miejsca urodzenia jednego z nich - Aufrecht, Melcher, Großaspach.  W latach 60’ panowie Hans Werner Aufrecht i Erhard Melcher pracowali dla Mercedesa nad wyczynowym silnikiem do modelu 300 SE w dziale rozwoju Daimler-Benz. Niestety, lub jak pokazała historia bardzo dobrze, Daimler zamknął dział rozwoju. Z pasji jednak nie da się zrezygnować z dnia na dzień i panowie kontynuowali prace w domu Aufrechta w Großaspach. Gdy w 1965 roku ich kolega pracujący dla Daimlera, Manfred Schiek, rozpoczął starty w German Touring Car Championship korzystał z przygotowanego przez kolegów wyczynowego silnika do modelu 300 SE. Wygrał 10 wyścigów i został mistrzem serii, co pokazało jak dobrze inżynierowie znali się na swojej robocie. Ten okres uformował solidne fundamenty przyszłości Inżynierów tuningujących silniki Mercedesa, a wypracowana wówczas reputacja była podwaliną wizji i planów rozwoju. Aufrecht w 1966 roku odszedł z Mercedesa przekonując Melchera do otworzenia własnej firmy. Zaraz potem, w 1967 roku, powstał ich pierwszy warsztat zlokalizowany w starym młynie w pobliżu miejscowości Burgstall koło Stuttgartu. Pełna nazwa brzmiała ‘Biuro inżynieryjne – konstruowanie i próby projektowania silników wyścigowych’ ale wkrótce firma zmieniła swoją nazwę na dzisiejsze AMG. Pierwszy i jednocześnie ogromny sukces przyszedł w 1971 roku. O AMG zrobiło się głośno, informacje z pierwszych stron niemieckich gazet poszły w świat. Przygotowana przez Aufrechta i Melchera flagowa limuzyna Mercedesa 300 SEL z potężnym silnikiem V8 o pojemności 6.3 litra  stanęła do 24 godzinnego wyścigu w SPA- Francorchamps, który nieoczekiwanie wygrała w swojej klasie zajmując jednocześnie drugie miejsce w klasyfikacji generalnej. Cały silnik został przerobiony, praktycznie nie zostało nic z seryjnych podzespołów, 300 SEL został rozwiercony do 6.8 litra, a oprócz zmian mechanicznych dokonano wymiany drzwi w samochodzie na aluminiowe. Obniżenie masy samochodu poprawiło prowadzenie. To właśnie replika tego samochodu – tytułowa czerwona świnia, gościła na oficjalnym otwarciu AMG Brand Store w Gdańsku.

Mercedes 300 SEL V8 6.3 AMG, Red Pig, Czerwona Świnia

Rozwijające się przedsiębiorstwo w 1978 roku przeniesiono z Burgstall do Affalterbach, gdzie znajduje się do dnia dzisiejszego.  W tamtym czasie zatrudniano już 40 osób, a dla przypomnienia firma zaczynała działalność w 1967 z 12 pracownikami na 900m kwadratowych.

Rok 1986 to kolejny milowy krok dla marki. Do Mercedesa E 300 przeszczepiono V8 o pojemności 5.0 litrów z większego modelu S klasy W126 (oczywiście silnik powiększono do pojemność do 5.4 L) zastępując oryginalny 6 cylindrowy motor. W kolejnym roku pierwszą generację V8 zastąpiono nowszą o pojemności 5.6 Litra, którą jak się można spodziewać AMG rozwierciło do 6.0 litrów. Samochód zdobył światową sławę i został nazwany przez jednego z dziennikarzy ‘The Hammer’.  Hammer robił pierwszą setkę w czasie 5 sekund i rozpędzał się do prędkości maksymalnej na poziomie 285 kmh, chociaż niektóre źródła mówią o przekroczeniu bariery 300 kmh przez najmocniejszą jednostkę napędową (dokładnie 303 kmh). Występował w dwóch wersjach nadwozia – niezwykle rzadkie coupe widebody w zaledwie 12 sztukach oraz sedan. Najmocniejszy 6 litrowy motor posiadał 385 KM i 566 Nm.

Mercedes-Benz The Hammer Widebody

W tamtych czasach Daimler-Benz i AMG rozpoczęli współpracę jako oficjalni partnerzy wyścigowi. Kolejny sukces przyszedł szybko i był to wyścigowy model 190 E. Samochód już ze wsparciem producenta w latach 1988 do 1993 wygrał 50 wyścigów w rundzie DTM. AMG było oficjalnym dostawcą silnika do modelu 190 E 2.3 L 16 V, a współpraca przerodziła się w połączenie firm w roku 1990. Od tej pory produkty AMG sprzedawane są w oficjalnych sieciach Mercedesa na całym świecie. Rozwój doprowadził do otwarcia 3 fabryki, a ilość pracowników wzrosła do 400. W 1993 powstał pierwszy wspólnie opracowany samochód - model C 36 AMG, największy konkurent dla BMW M3 również wyposażony w rzędową 6.

Rok 1999 to następny przełom - Mercedes kupił większość udziałów od AMG. Następnie w 2005 roku wykupił 100% udziałów AMG i od tej pory jest już tylko Mercedes - AMG GmbH. W 2009 powstaje pierwszy samochód całkowicie opracowany przez AMG i jest nim Mercedes-Benz SLS AMG z 6.2 L i V8

Aktualnie Mercedes - AMG ma w swojej ofercie ponad 50 modeli, liczba zatrudnionych pracowników wzrosła przez lata do 1700 osób (dane z 2018 roku) pracujących na powierzchni 64.000m2.

W historii AMG pojawiło się mnóstwo ciekawych i przede wszystkim kultowych samochodów, szczególnie warto zwrócić uwagę na CLK GTR, SL 73 AMG (1995), S 70 AMG (1996), E 55 AMG, C63 AMG, SLR McLaren, G63 AMG, AMG Project One (w toku), G63 AMG 6x6, a wisienką na torcie zawsze były limitowane i najbardziej dozbrojone wersje - Black Series.

Obecnie są 3 samochody całkowicie opracowane przez AMG - do SLS’a z 2009 roku dołączył Mercedes GT i najnowszy GT 4 door. Firma nie zwalnia tempa i notuje rekordowe dla siebie wyniki sprzedaży, a o ciągłym i dynamicznym rozwoju świadczy ilość modeli AMG w gamie Mercedesa. Przyszłość jest ciężka dla motoryzacji ze względu na coraz to bardziej rygorystyczne wymagania względem środowiska (WLTP), ograniczenia głośności wydechów i emisji CO2. Trudne czasy ale wierzę, że AMG i cała piękna motoryzacja jakoś sobie z tym poradzi.

Ciekawostki

Czy wiesz, że AMG na przełomie lat 80’ i 90’ współpracowało nie tylko z Mercedesem? Powstało 500 sztuk Mitsubishi Galantów AMG. Zostały wyprodukowane tylko na rynek japoński. Niestety była to słabsza wersja Galanta z napędem na przód i wolnossącym silnikiem.  Szkoda, że AMG nie zabrało się za lepszą wersję, która pojawiła się trochę później, z napędem na 4 koła i turbodoładowanym silnikiem o mocy 240 KM.

Czy wiesz, że za każdą jednostkę V8 odpowiedzialny jest w AMG jeden mechanik? Ma to duże znaczenie marketingowe, a osoby pracujące przy silnikach to specjaliści najwyższej klasy. Ręczny montaż silnika zajmuje około 3 godzin. Finalnie pod maską widnieje zawsze plakietka z nazwiskiem montującego. This is cool!

Jeszcze lepiej jest w przypadku współpracy Mercedesa z Pagani - silniki V12 składa tylko dwóch dedykowanych do tego pracowników. To potwierdza wyjątkowość silników AMG. Z silników AMG korzysta także Aston Martin.