• Home
  • Out of Box
  • Suvy Lexusa UX, NX, RX i LX – rynek, trendy, ciekawostki
Lexus LX 570 V8

Suvy Lexusa UX, NX, RX i LX – rynek, trendy, ciekawostki

Skąd wzięła się ogromna popularność SUV-ów? Kto był pierwszym reprezentantem segmentu? Dlaczego popularność SUV-ów wciąż rośnie? Na te oraz inne pytania odpowiedzi poniżej, dodatkowo w tekście znajdziecie sporo ciekawostek o modelach SUV ze stajni Lexusa! Zapraszam do lektury.

SUV, czyli Sport Utility Vehicle jest sportowym autem użytkowym stanowiącym połączenie samochodu terenowego i osobowego. To nie tylko 2 w 1, to segment zaspokajający najwięcej potrzeb klientów. Można by rzec wszystko w jednym.

Prekursorem SUV na świecie był Jeep Wagooner w 1962 roku. Początki segmentu w Europie nie są aż tak odległe i sięgają premiery pierwszej generacji Toyoty RAV4. Ten samochód zapoczątkował modę i ogromne zainteresowanie segmentem, bo jak inaczej wytłumaczyć zamówienie 8 tysięcy sztuk w pierwszym miesiącu sprzedaży? Była to liczba dwukrotnie przekraczająca zaplanowaną miesięczną produkcję.  W pierwszym roku sprzedaży RAV4 trafiła do 53 tysięcy odbiorców, a po pierwszych 3 latach roczna sprzedaż wzrosła trzykrotnie. Ogromny sukces Toyoty zwrócił uwagę pozostałych producentów i na dzień dzisiejszy praktycznie każdy z nich posiada w swej ofercie SUVa. Segment rośnie w płynnym i szybkim tempie, SUVy i crossovery stanowią ponad 30% wszystkich nowych aut sprzedawanych rocznie w Europie. Wzrosty sprzedaży widoczne są również w segmencie premium, a statystyki pokazują jeszcze jedną ważną rzecz – SUVy wypierają z rynku pojazdy z innych segmentów.

Lexus, producent z Japonii, posiada przedstawicieli praktycznie w każdym segmencie SUVów - D-Suv, E-Suv, C-Suv i F-Suv. Nic zatem dziwnego, że w okresie 2014-2018 roku Lexus zanotował w Polsce bardzo wysoki wzrost sprzedaży wynoszący aż 470 %! W naszym kraju bowiem SUVy zdobywają również coraz większą sympatię. Za ogromnym sukcesem producenta stoi nic innego jak właśnie SUV - najpopularniejszy i zarazem najlepiej sprzedający się model NX z segmentu D-Suv. Stanowi on 40% sprzedaży Lexusa w Polsce i Europie. Za kierownicą dostępnych dwóch wersji silnikowych NX-a spędziłem sporo czasu przemierzając liczne kilometry. Na początku czerwca miałem dodatkowo okazję przyjrzeć się liderowi sprzedaży ze stajni Lexusa z niecodziennej powietrznej perspektywy za pomocą drona. Obok NX-a z podniebnej perspektywy oglądałem również pozostałych przedstawiciele Lexusa z ekipy SUV.Wyniki sprzedaży NX w żaden sposób mnie nie zaskakują, auto jest naprawdę dobre. Warto zauważyć, iż Lexus w szczególności upodobał sobie hybrydy i pod tym względem jest niekwestionowanym liderem segmentu premium, w ogólne wśród wyższej klasy suvów Lexus to ścisła czołówka. W przypadku modelu NX Polacy szczególnie upodobali sobie wersję z silnikiem turbodoładowanym i pod względem sprzedaży jesteśmy w tym przypadku liderem w Europie.  Jedno zdanie odnośnie tej jednostki napędowej - nie tylko jest dynamiczna i z łatwością rozpędza samochód, dodatkowo podczas jazdy sprawia wrażenie jeszcze mocniejszej - 238 KM jest idealnym rozwiązaniem. Mój wybór w przypadku NX-a padłby właśnie na ten silnik.

W zeszłym roku Polska znalazła się na 5 miejscu w Europie pod względem ilości sprzedanych Lexusów, a prawie 2/3 tej sprzedaży w naszym kraju to właśnie samochody typu SUV.Kolejnym za NX świetnie sprzedającym się modelem jest RX. W tym przypadku również mam na koncie kilka tysięcy przejechanych kilometrów, m.in. jedną z moich ostatnich dłuższych tras do Bydgoszczy w czasie której siedziałem za kierownicą ulubionej przeze mnie wersji silnikowej 450h. Szkoda, że Warszawę i Bydgoszcz dzieli zaledwie 300 kilometrów, gdyż drugiego tak komfortowego auta można ze świecą szukać. Oczywiście są inne marki premium, jednak po kilkuset kilometrach w RX zrozumiemy jak Lexus definiuje jakość i komfort. Jest to coś wyjątkowego.

Niespotkany dotychczas komfort podróży to m.in. efekt fantastycznego zawieszenia tłumiącego i wciągającego nierówności jakby w ogóle nie istniały. Podróż odbywa się w spokoju przy akompaniamencie silnika V6. Jednostka w połączeniu z silnikami elektrycznymi generuje 313 KM i świetnie sobie radzi w rozpędzaniu kolosa. Doradzając przy zakupie RX-a z pewnością kierowałbym w stronę silnika hybrydowego z V6. Poza wymienionymi już walorami możemy liczyć także na nieduże spalanie podczas jazdy. Hybryda w mieście pozwala na uzyskanie sensownych wyników i jest ekonomiczna, to oczywiste. W trasie przełożenie hybrydy na ekonomię jazdy spada, stąd spore zaskoczenie na plus wynikami rzędu 10-12 litrów. Biorąc pod uwagę gabaryty, napęd na 4 koła, opory powietrza i masę własną, naprawdę nie ma na co narzekać. Takie spalanie uważam za bardzo odpowiednie. Model RX to aktualnie czwarta generacja oczekującą na małe odświeżenie. Najistotniejsze zmiany to pierwsze zastosowanie ekranu dotykowego, obsługa Apple Car Play i Android Auto, poprawa zawieszenia i komfortu jazdy (chociaż nie wiem, czy jest tu jeszcze jakakolwiek przestrzeń na usprawnienia), wprowadzenie wersji 6 osobowej z oddzielnymi dwoma fotelami w trzecim rzędzie (2+2+2), zwiększenie przestrzeni na nogi dla pasażerów ostatniego rzędu o niecałe 10 cm i do tego jeszcze kilka mniejszych zmian. Samochód w Polsce będzie dostępny na przełomie 3 i 4 kwartału bieżącego roku. Ciekawe jak auto, którego pierwsza generacja ze światową premierą w 1998 ( w Polsce rok 2000) została uznana za prekursora luksusowych SUVów na świecie, będzie prezentować się w czwartej, odświeżonej generacji?

Lexus RX 300 F Sport

Zupełnie nowym i najświeższym przedstawicielem Lexusa na rynku crossoverów jest model UX. Najmniejszy Lexus debiutuje w segmencie C-Suv jednocześnie staje się pierwszą hybrydą premium w swoim segmencie. Marka wiąże duże nadzieje z modelem, który jednak ze względu na bardzo oryginalny i nowatorski wygląd ma już pierwszych wrogów. Moja pierwsza styczność z UX miała miejsce na premierze w Barcelonie, gdzie również pokonałem autem pierwsze kilometry odnosząc bardzo pozytywne wrażenia. Przede wszystkim auto jest zgrabne, a małe gabaryty idealnie dostosowane do miejskiej dżungli. Jakość wykończenia, powtarzający się w Lexusach komfort jazdy wraz z wyciszeniem wnętrza to kolejne plusy. Trakcyjnie po hiszpańskich serpentynach samochód spisywał się zaskakująco dobrze. Świetnie grający system audio Marka Levinsona z bajecznym i soczystym przekazem dostawał się do moich uszu. Nie można nie wspomnieć o czwartej generacji silnika hybrydowego z większą wydajnością, mniejszym spalaniem i wyższą kulturą pracy od poprzedników. W sprzedaży dostępne będą dwie jednostki napędowe – hybryda o mocy 184 KM oraz 2-litrowa jednostka wolnossąca o 171 koniach mechanicznych. Osobiście w tym przypadku wybieram wersję hybrydową. Moc silnika jest podobna, a spalanie w mieście będzie z pewnością trochę mniejsze. Jednym z mankamentów może być mała pojemność bagażnika. W zależności od wersji silnika i napędu w samochodzie bagażnik zyskuje bądź traci na przestrzeni. Są to skromne liczby, ale zawsze coś. Ogólnie UX bardzo pozytywnie mnie zaskoczył i uważam, że ma szansę zdobyć dużą rzeszę klientów. Dzisiaj trzeba być odważnym i iść do przodu z duchem czasu. Przy tak szybko rosnącym popycie w segmencie SUV wyróżnienie się na tle konkurencji pozwoli zwrócić na siebie uwagę i zyskać zainteresowanie. W przedsprzedaży UX złożono 400 zamówień w ciemno, z czego 80% w wersjach hybrydowych.

Na koniec wisienka na torcie w ofercie SUV Lexusa i monstrualnie duży model LX z ograniczoną w Polsce do 50 sztuk rocznie ilością zamówień. To odpowiednik Toyoty Land Cruiser - nosorożec w garniturze Lexusa zbudowany na ramie. Model szczególnie dobrze sprzedaje się na rynku amerykańskim i jest jednym z najpopularniejszych w upalnych i pustynnym krajach. Słynie z niezawodności, możliwości terenowych i oczywiście z wolnossącej jednostki V8 o pojemności 5,7 litra. Jazda nim to jest pewnie niezła przygoda, jeszcze nie miałem okazji usiąść za kółkiem, ale myślę, że niebawem to się zmieni.

Podsumowując rynek Suvów zrozumiała jest dla mnie jego nieustanna popularność. Klienci czują się bezpieczniej w takich samochodach, są większe, cięższe i mają wyższą pozycję za kierownicą, ma to przełożenie na lepszą widoczność podczas jazdy. W pakiecie z tymi cechami otrzymują również samochód, któremu nie straszne są dziury, bezdroża i wysokie krawężniki. Teoretycznie zapewniają większa ilość miejsca wewnątrz samochodu, a dla wymagający w markach premium dostępne są bardzo mocne silniki. Suvy spełniają oczekiwana klientów pod wieloma względami dlatego też na rynku da się zaobserwować ich stale rosnąca popularność.

Lexus LX 570 V8

Zainteresowanych modelami SUV Lexusa kieruję na stronę producenta, gdzie zawsze znajdują się promocje i interesujące warunki finansowania www.lexus-polska.pl. Warto zaznaczyć, że większość klientów znajdzie coś dla siebie w zależności od możliwości finansowych. Każdy wybór z gamy Lexusa gwarantuje bardzo dobrą jakość wykonania, dobre spasowanie elementów, komfort, bogate wyposażenie i wyróżniający się design, o dobrych silnikach i prowadzeniu nie wspominając. Są to kompletne samochody dla wymagających i świadomych klientów.

 

Kilka ciekawostek dla głodnych wiedzy:

Pierwszy Lexus LS400 w Polsce został sprowadzony przez dealera Toyoty i Lexusa w Szczecinie, gdzie stoi do dnia dzisiejszego. Jest w pełni sprawny i nie opuszcza swojego właściciela. Zawsze był w użytku, ma ponad 200 tyś przebiegu.

Model NX to rok w rok ścisła czołówka sprzedaży segmentu premium SUV w Polsce.

Model RX był pierwszym luksusowym SUVem na świecie (1998), tym samym jest pierwszym luksusowym SUVem na świecie z napędem hybrydowym.

W Polsce w roku 1997 przy Toyota Motor Poland powstał Lexus Polska. Wówczas jak podają oficjalne źródła sprzedano dwa egzemplarze modelu GS 300.

Skóra używana w Lexusach do obicia wnętrza samochodu jest jedną z najbardziej wykwintnych na całym świecie.

Lexus to też imię - w latach 90 w USA imię Lexus znalazło się na 660 pozycji w zestawieniu  najpopularniejszych kobiecych imion.