• Home
  • Test Drive
  • Ford Puma ST 200 KM | 320 Nm – Jedyny charakterny w swoim segmencie

Ford Puma ST 200 KM | 320 Nm – Jedyny charakterny w swoim segmencie

Z Fordem bywało różnie. Marka zawsze miała coś do zaproponowania, ale często były to samochody powszechne i popularne. Szybkie podsumowanie osiągnięć producenta zwraca uwagę, że praktycznie w każdym segmencie, w którym produkowali auta były fordy zdobywające rzesze klientów. Idealnymi przykładami są Focus, Fiesta, Mondeo czy S-max cieszące się ogromną popularnością. Moim zdaniem często właśnie patrzymy na markę przez pryzmat samochodów dla ludu - nie zapominajmy jednak, że Ford od zawsze był także mocno związany z motorsportem, emocjami i szybkością.

Ford Puma ST jest wyjątkową propozycją z wielu różnych względów. W wielkim skrócie określę je następująco: szybko, praktycznie, niezbyt drogo, bardzo ładnie i emocjonująco, a najlepiej jednym zdaniem ‘bardzo da się lubić’.

SZYBKO? Jasne, że tak! Biorąc pod uwagę segment to właśnie Puma ST jest najszybsza i zdecydowanie najbardziej sportowa, a co za tym idzie EMOCJONUJĄCA. Po prostu nie ma konkurencji, chyba że weźmiemy pod uwagę wszystkie inne wersje poza testowaną ST. Pomimo małego litrażu pod maską, pojemność 1.5 z turbo wyciska z siebie 200 koni mechanicznych oraz 320 Nm. Dokładnie tyle samo co mniejsza Fiesta ST - w tych dwóch modelach jest dokładnie ten sam silnik. Emocje w tak małym aucie może zapewnić przyspieszenie w czasie 6.7 sekund do pierwszej setki (rzeczywiście tak jest), świetnie pracująca manualna skrzynia biegów, odpowiednio sportowo i sztywno zestrojone zawieszenie i oczywiście bardzo rasowy, oryginalny wygląd z pięknymi 19 calowymi felgami. Samo prowadzenie samochodu stoi na bardzo wysokim poziomie tak jak w Fieście - tyle tylko, że siedząc wyżej bardziej odczuwalne jest odpływanie na zakrętach. Wyższy środek ciężkości powoduje delikatnie większą podsterowność, która zgodnie z prawami fizyki rozpoczyna się wcześniej niż w przypadku Fiesty. Całe szczęście Puma wyposażona jest w te same sportowe kubełki od Recaro co jej mniejsza siostra.

Skoro już wspomniałem Fistaszka, to Pumę możemy traktować jak nadmuchaną, wyższą i PRAKTYCZNIEJSZĄ Fiestę. Wewnątrz jest trochę więcej miejsca, tak samo jak w bagażniku, który posiada bardzo fajne rozwiązania. Jednym z nich jest twarda półka w ‘pierwszej warstwie’ przestrzeni ładunkowej, a pod nią ‘druga warstwa’ z dodatkowym miejscem. Zaraz pod nią ‘trzecia warstwa’ do której można bez problemu wrzucić jeszcze duża walizkę lub coś brudnego… tak coś brudnego -przestrzeń wyłożona jest plastikiem i posiada korek odpływowy na dnie. Dosłownie możemy napuścić wody do bagażnika, lub bezstresowo przewozić mokre i brudne rzeczy bez obawy o uwalenie samochodu jakimś syfem.

BARDZO ŁADNIE? No jasne, że to pojęcie względne, ale dla mnie w tym segmencie to najładniejszy wybór bez znaczenia jaką wersję wybierzemy. Oczywiście najlepiej topowe ST, ST-Line czy też Vignale, jednak sama w sobie bryła jest wyjątkowo udana i zgrabna, a jak dobierzemy jakiś żywy kolor i duże, ładne felgi to naprawdę jest na co patrzeć.

NIEZBYT DROGO? Cena to zawsze kwestia sporna - wyjściowo za ST zapłacimy 131.700 pln, a w topowej wersji wyposażenia 144.200 pln. Jeśli dorzucimy lakier za piątkę i pakiet performance, przekroczymy magiczną granicę 150k pln. To niemalże dwukrotność kwoty za najtańszą Pumę w ofercie. Jednak jak jeździć, to najprzyjemniej i najlepiej w full opcji!

 

Podsumowanie

Czasami patrząc na Pumę ST odnoszę wrażenie, że stoi przede mną ogromna zabawka. Samochód dość przerysowanym, ale pięknym i odważnym wyglądem pobudza zmysły. Pomimo, że to segment miejskich maluchów, bez wątpienia posiada ładunek emocji i być może nie pomylę się bardzo twierdząc, że w swoim segmencie Puma ST to jedyne auto z charakterem!

Więcej o samochodzie w poniższym Vlogu. Ford Puma ST

 

Dane techniczne, cena – Ford Puma ST

Silnik: 1.5 EcoBoost

Moc: 200 KM

Moment: 320 Nm

Vmax: 220 kmh

0 - 100 kmh – 6.7s (Producent)

0 – 100 kmh – 6.7s na zmierzone (Racebox)

Spalanie:

7-11 L miasto

6-8 L trasa

Cena testowanego: ca. 160000 pln