• Home
  • Test Drive
  • Peugeot 3008 1.6 PureTech 180 KM Allure+ – właściwa droga do przyszłości
Peugeot 3008 1.6 PureTech 180 KM Allure

Peugeot 3008 1.6 PureTech 180 KM Allure+ – właściwa droga do przyszłości

W ostatnim czasie marka Peugeot zwraca na siebie coraz więcej uwagi. Na rynek wprowadzane są całkowicie nowe modele, które nie dość, że dobrze wyglądają to jeszcze prezentują najciekawsze i najbardziej nowoczesne wnętrza spośród konkurencji. Dotychczasowy słaby punkt obecnie stanowi jedną z największych zalet marki.

Peugeot 3008 wielkościowo plasuje się pomiędzy modelami 5008 i 2008, a w mojej ocenie pod kątem atrakcyjności wygrywa. To auto w sam raz dla młodych, nowoczesnych ludzi. Problem z poprzednią wersją polegał na tym, że najzwyczajniej nie podobała się odbiorcom. Drugi duży minus za ograniczoną przestrzeń nad głową, o czym miałem okazję przekonać się osobiście. Mierząc 189 cm praktycznie cały czas ocierałem głową o podsufitkę.

W obecnym 3008 wspomniane wady zostały wyeliminowane i jest to zupełnie nowy samochód. Nowoczesny, designerski, idealny na miasto oraz krótkie wypady za miasto.

Moją ciekawość i sympatię wzbudziło przede wszystkim wnętrze!

Peugeot 3008 1.6 PureTech 180 KM Allure

Peugeot 3008 – krok w przyszłość

Zaraz po otworzeniu drzwi rzuca się w oczy nowoczesny design i lekko kosmiczny wystrój. Wszystko jest minimalistyczne i w dobrym stylu. Charakterystyczna dla Peugeota malutka kierownica spłaszczona w górnej i dolnej części wieńca dodaje wyjątkowych doznań w pozycji kierowcy. Za wyjątkowym designem poszła ergonomia wnętrza. Dużo odważnych linii wewnątrz samochodu, ciekawe i nietypowe materiały, ale także wszystko co niezbędne dostępne pod ręką. Środkowy tunel posiada szeroki schowek z podłokietnikiem otwierany na dwie strony. Są dwa miejsca na napoje, kontroler trybu jazdy, schowek i nawet ładowarka indukcyjna do telefonu. Do obsługi głównych funkcji w aucie służą designerskie przyciski umiejscowione nad tunelem. Dotykowy ekran multimedialny został umiejscowiony z głową – bliżej samego kierowcy, na obrzeżach deski rozdzielczej. Wolant skrzyni biegów jak z samolotu lub statku kosmicznego to zakończenie środkowego tunelu. Podobnie wygląda to w marce DS, która jest podobnie odważnym projektem.

Dobór nietypowych materiałów wystroju wnętrza wyróżnia Peugeota. Poszycie deski rozdzielczej, częściowo drzwi i foteli wykonane jest z materiału przypominającego designerskie ciuchy. Fotele w tym stroju wyglądają doskonale przy czym zapewniają odpowiednie trzymanie boczne w sam raz dostosowane do samochodu.

Dopełnieniem wnętrza są wirtualne zegary z opcją wyboru wyglądu w zależności od potrzeb i upodobań.

Ciekawy zabieg stylistyczny w wersjach GT stanowi znane z modelu 308 GTi dwukolorowe nadwozie. To jeszcze więcej indywidualności przy konfigurowaniu auta.

Peugeot 3008 1.6 PureTech 180 KM Allure

 

Wizualnie test zaliczony, a jak mechanicznie?

W czasie testu korzystałem z najnowszej jednostki benzynowej o pojemności 1.6 litra z turbodoładowaniem - 3008 generował 180 KM i 250 Nm momentu obrotowego. Prawdopodobnie to ze mną coś jest nie tak, bo zazwyczaj w standardowych autach opcją minimum jest dla mnie topowy silnik. Tak właśnie jest i w tym przypadku. Już na samą myśl o 130 KM w wersji z silnikiem 1.2 przeczuwam, że auto będzie się męczyć przy rozpędzaniu, a ja razem z nim. Podejrzewam także, że średnie spalanie nie będzie się wiele różnić w słabszej i mocniejszej wersji silnikowej. W ofercie Peugeota są na szczęście silniki wysokoprężne o identycznej mocy, ale oczywiście o wyższym momencie obrotowym. W tym miejscu prośba do producenta o zmianę umiejscowienie funkcji start&stop - nie każdy to lubi. Standardowo dla marki dezaktywacja jest możliwa tylko na ekranie dotykowym, co wymaga czasochłonnego klikania za każdym razem przy odpaleniu auta. Można przecież umieścić dezaktywację start&start w przyciskach funkcjonalnych po lewej stronie od kierownicy.

Skrzynia to 8-biegowy automat. Jedynie w podstawowych wersjach wyposażenia mamy skrzynię manualną. Decydując się na Peugeota trzeba być świadomym braku w ofercie samochodu z napędem wszystkie koła. To zresztą nasilający się trend wśród miejskich Suvów. Producenci redukują w ten sposób koszty produkcji, a klient ma lżejszy samochód i mniejsze zużycie paliwa. Okazuje się, że korzystanie z napędu na 4 koła jest na tyle sporadyczne, że nie stanowi karty przetargowej przy zakupie auta. W zamian Peugeot wyposażył swoje pojazdy w  inteligentne tryby jazdy Advanced Grip Control. Do ich użycie służy pokrętło na tunelu środkowym z kilkoma grafikami. Oczywiście nie zastąpi to napędu na 4 koła, jednak zdecydowanie wprowadza wartość dodaną. Wszystko ogranicza się do siły przekazu napędu na przednia oś, ale nie ma mowy o adaptacji zawieszenia do panujących warunków.

Peugeot zadowala się spalaniem w mieście w granicach 10-12L na setkę. Trasa z prędkością 110-120 kmh to osiągi rzędu 8 litrów, natomiast przy dynamicznej podróży osiągniemy wartość około 10 litrów na setkę i jest to raczej górna granica, trudna do przekroczenia. Dzieląc się spostrzeżeniami z jazdy na trasie muszę wspomnieć o nadwoziu, które przy prędkości ponad 140 kmh staje się delikatnie podatne na podmuchy wiatru bocznego. Trzeba mieć także na uwadze, że zawieszenie w Peugeocie jest typowe dla koncernu. Wszystko jest ok do momentu gdy wpadniemy w krótkie i następujące po sobie nierówności. Wtedy samochód staje się lekko nerwowy zbyt gwałtownie przenosząc zewnętrzne doświadczenia do kabiny z pasażerami.

Peugeot 3008 1.6 PureTech 180 KM Allure

Podsumowanie

Peugeot 3008 jest ciekawą propozycją przede wszystkim za sprawą oryginalnego designu wnętrza i bogatego wyposażenia.  Do mnie przemawia wygląd, ergonomia i użyte materiały. Przy tym wszystkim wnętrze wybiega w przyszłość i jest na tyle innowacyjne, że będzie dobrze i świeżo wyglądać przez następnych 5-8 lat. Wykonanie wnętrza inicjuje dużo pozytywnej energii towarzyszącej kierowcy w czasie pokonywania kolejnych kilometrów.

 

Dane techniczne, cena – Peugeot 3008 Allure+ 1.6 PureTech 180 KM

Moc: 180 KM

Moment: 250 Nm

Vmax: 222 kmh

0 - 100 kmh – 8s

Spalanie: 10-12 L miasto | trasa 8-9 L

Cena podstawy 1.2 Access– 92900 pln

Wersja wyposażenia Allure + – od 132900 pln

Testowany Egzemplarz - >150000 pln

 

Strzał w kolano – brak

 

Zasługuje na wyróżnienie:

- Nowoczesny design wnętrza

- Materiały wykończenia wnętrza dobrej jakości

- Świetna ergonomia

- Żwawy silnik

- Bogate wyposażenie

Trzeba nad tym popracować:

 

- Brak w ofercie napędu na wszystkie koła

- Podatność na boczne wiatry przy prędkościach 140 kmh +

- W niektórych przypadkach zbyt dynamicznie i gwałtownie wybierające zawieszenie