• Home
  • Test Drive
  • Renault Megane R.S. vs. Renault Clio R.S. 18, test na torze – kto wypadnie lepiej?
Renault Megane R.S. Renault Clio R.S. Trophy

Renault Megane R.S. vs. Renault Clio R.S. 18, test na torze – kto wypadnie lepiej?

Renault Megane R.S. kontra Renault Clio R.S. 18 - kto z rodziny wypadnie lepiej na torze i poza nim.

Jazda testowa, upalanie, kating - każdy określa to jak chce i jak mu się podoba. Bez względu na nazewnictwo, bardzo to lubię! Dzięki Renault Polska, udało się umówić dwa sportowe modele Renault w ciągu jednego dnia. Zorganizowałem test porównawczy na torze Modlin - jeden dzień, dwa auta. Najbardziej ciekawiła mnie różnica zachowania w skrajnych sytuacjach podczas szybkiej jazdy. W czasie testu szukałem odpowiedzi na pytanie, czy lepsze do ścigania będzie mocniejsze auto z systemem 4 skrętnych kół, czy też mniejszy, lżejszy samochód z krótszym rozstawem osi. Najlepsza możliwość sprawdzenia aut, to przesiadanie się z jednego do drugiego, co okrążenie. Tor Modlin to odpowiednie miejsce, a szczęście sprzyjało – udało się zarezerwować tor na tydzień przed terminem testów.

Renault Megane R.S. Renault Clio R.S. Trophy 18

W dniu testu wczesna pobudka i wyjazd na północ od Warszawy na dwa auta. Na tor wybrał się ze mną jeden z czytelników bloga. Mikołaj, który obserwuje fanpage od dłuższego czasu, nie raz zabierał się ze mną na przejażdżki Testuj razem z Pablo. Mam nadzieję, że tym razem na trochę zaspokoiłeś swoje potrzeby maltretowania samochodów, a przy okazji, dzięki za pomoc!

W tym dniu towarzyszyły nam dwa najbardziej odjazdowe modele Renault. Najnowsze Megane R.S 280 KM i Clio R.S. 18, limitowana wersja - praktycznie Trophy, ale występujące tylko w czarnych barwach z naklejkami. Tor Modlin zlokalizowany jest prawie na lotnisku, to jeden z najnowszych obiektów w Polsce. Znajdują się tutaj dwa tory – sportowy i sprawnościowy z płytami poślizgowymi i szarpakami. Nie muszę wyjaśniać, na którym odbyła się jazda testowa. Okrążenie do najdłuższych nie należy, ale jest techniczne i ma kilka bardzo fajnych momentów. W zupełności wystarczy, aby banan z japy nie schodził do końca dnia. Osobiście przypadły mi do gustu 3 miejsca na torze, w zasadzie następujące jedno po drugim, więc było ciekawie.

Długi zakręt w lewo wznoszący do szczytu następnie opada w delikatną szykanę, którą można przejść prawie na wprost. Z szykany zakręt w lewo wyrzucający mocno na zewnątrz toru, a potem krótka prosta zakończona ciasną szykaną, również do mocnego ścięcia. W trakcie manewru trzeba uważać, bo zaraz za szykaną jest fajna, mała hopka, gdzie podbija samochód podczas wchodzenia w przedostatnią prostą. Na koniec mocne do hamowanie przed nawrotem na linię startową. To cała moja ulubiona sekwencja, czyli druga połowa toru.

Renault Megane R.S. Renault Clio R.S. Trophy test

Na pierwszy ogień poszło Clio! Z tym modelem miałem już przyjemność kilka miesięcy wcześniej i pisałem Wam, że prowadzi się jak gokart – co teraz jeszcze bardziej mogę potwierdzić. Ma nieduże gabaryty, pasuje idealnie na ten tor. Krótki rozstaw osi, sztywne zawieszenie i typowe dla Renault odrywanie tyłka na zakrętach podczas odpuszczania gazu – wspaniałe! Clio wyposażone było w wydech Akrapa, z mocą 220 koni latało, jak wściekłe po zakrętach. Na parę dni przed jazdami zastanawiałem się, który z tych samochodów będzie miał głośniejszy wydech. Obstawiałem Clio z Akrapovicem, ale do końca pewności nie miałem. Dźwięk obu wydechów jest do siebie zbliżony – charakterem i głośnością, co może lekko rozczarować posiadaczy Akrapa. W rzeczywistości wygląda to następująco, na co dzień chyba głośniej pracuje w Megane, ale głównie przy zmianach biegów. W Clio jest ciut bardziej słyszalny wewnątrz, ale to może za sprawą gorszego wyciszenia kabiny niż w Megane. Jeżeli wydech w Clio pracuje w normalnych temperaturach rzędu 50-70 stopni, a można to sprawdzić tylko w Clio w R.S. Monitor, to gra podobnie głośno, jak w Megane. Charakter zmienia dopiero przy ostrej jeździe, a to za sprawą wzrostu temperatury wydechu. Powyżej 70-80 stopni robi się ze dwa razy głośniejszy. Tylko szkoda, że jest to ciężkie do osiągnięcia w normalnych miejskich warunkach. Tyle na temat wydechu - jestem na tym punkcie trochę chory, więc chciałem Wam przekazać możliwie najbardziej szczegółową informację.

Renault Megane R.S. Renault Clio R.S. Trophy

W Megane R.S. zaraz po przesiadce z Clio towarzyszą mi diametralnie inne odczucia. Nagle okazuje się, że waga i rozstaw osi tworzą dużą różnice. Po przesiadce do Meganki miałem wrażenie, jakbym wsiadł do dwa razy wolniejszego samochodu, pomimo 60 koni mechanicznych więcej względem Clio. Megane sprawiało wrażenie zatkanego przy niższych obrotach, ale później radziło sobie podobnie, jak Clio. W Megance miałem już mocniej zużyte przednie opony przed przyjazdem na tor, dodatkowo po kilku ostrzejszych okrążeniach zniknęło więcej bieżnika, a potworny upał powodował, że opony jakby rozpływały się na asfalcie. Dowodem było coraz częstsze płużenie przodem – podsterowność na zakrętach. Główny problem, a zarazem różnica pomiędzy dwoma modelami to hamulce. Oczywiście, tylko w takich warunkach torowych można się o tym przekonać. W Megance zbyt szybko puchły - już po paru okrążeniach hamulec stawał się coraz twardszy i samochód nie reagował z odpowiednią mocą przed zakrętami. To zmuszało mnie do wcześniejszego hamowania, a co za tym idzie powodowało gorsze czasy – jeśli byśmy je mierzyli J Tak czy inaczej po kilku okrążeniach w Megane zacząłem się czuć jak w domu. Dobrze, że nie jest zwykła przednio napędówka. Renault stosując system 4 skrętnych kół staje gdzieś pomiędzy Hot Hatchami z napędem na 4 koła, a tymi z napędem tylko na przednią oś. Jak wyczujesz samochód w zakręcie, odwdzięczy ci się bardzo dobrym prowadzeniem.

Renault Megane R.S. Renault Clio R.S. Trophy

Przechodząc do werdyktu……

Obydwa samochody zachowują się podobnie na torze, jak przesadzimy z prędkością na wyjściu z zakrętu będą podsterowne, jak szybko wejdziemy w zakręt i w odpowiednim czasie odejmiemy gaz, stanowczo zarzucą tyłkiem. Jednak do jazdy na torze wybrałbym Clio, lepiej i lżej sobie radzi, hamulce wytrzymują obciążenia, a krótki rozstaw osi, powoduje, że Clio ma lepszy feeling na zakrętach. Trochę szybciej przekazuje kierowcy, co aktualnie dzieje się z samochodem.  Skrzynia biegów EDC świetnie sprawuje się w obydwu modelach. Jest naprawdę szybka, ale pozostaje jeden mały mankament dotyczący łopatek przy kierownicy. Renault od lat montuje w kolumnie kierownicy sterowanie do radia - przez to łopatki są zdecydowanie krótsze w dolnej części. U góry są potężne i wyglądają bardzo dobrze, za co spory plus, ale przy szybkich zmianach biegów i operowaniu kierownicą można się zgubić nie trafiając w ich dolną część. Poza tym całe szczęście, że są umieszczone na stałe na kolumnie kierownicy. Dzięki niższej pozycji za kierownicą, Megane wygrywa  w tym aspekcie z Clio. Trzymanie boczne, wygoda i wygląd zdecydowanie na korzyść większego modelu. Jednak Clio przegrywając to porównanie, wcale nie ma się czego wstydzić. Wyższa pozycja i gorszy fotel nie oznaczają, że jest źle. Co ciekawe, na pierwszy rzut oka fotel z Clio przegrywa już w samej ocenie zewnętrznej, ale po przejechaniu kilkunastu kilometrów okazuje się, że spełnia swoje zadania w odpowiedni sposób. Jest jeszcze jedna, pewnie oczywista różnica jeśli chodzi o apetyt na paliwo. Mniejsze, lżejsze Clio jest oszczędniejszym samochodem. Megane z większym o zaledwie 200 cm sześciennych motorem, spala trochę za duże ilości, jak na swoje możliwości.

Ostateczne słowo!

Na co dzień wybrałbym Megane, ze względu na praktyczność, lepszą pozycje za kierownicą, większą moc i dobre wyciszenie kabiny. Mniejszego urwisa, Clio,  wybrałbym na wszelkiego rodzaju wygłupy i szybka jazdę. Na co dzień może być bardziej męczący, ale fun’u z jazdy daje więcej.

Do następnego Łobuzy!

Dane techniczne:

Megane R.S. - 280 KM | 390 Nm | 5,8s - 100 kmh Producent ---> własne pomiary Racelogic 6,0s- 100 kmh

Clio R.S. 18 - 220 KM | 260 Nm (280 Nm IV i V bieg) | 6,6s - 100 kmh ---> własne pomiary Racelogic 6,3s - 100 kmh

Podziękowania dla Toru Modlin za możliwość realizacji testu.

Dodaj komentarz