• Home
  • Test Drive
  • Seat Alhambra FR Line – Zapomniany segment samochodów
Seat Alhambra FR Line

Seat Alhambra FR Line – Zapomniany segment samochodów

Moda i popularność Suvów sprawiły, iż praktycznie każda marka posiada takowy w ofercie, między innymi również Seat. Niegdyś popularne, rodzinne i funkcjonalne minivany odeszły w zapomnienie za sprawą wspomnianych pseudo terenowych aut. Suv – sport utility vehicle, czyli chyba najbardziej uniwersalny segment pod względem przeznaczenia pojazdu. Jazda suvem nie oznacza, że możesz wszystko, jednak z pewnością więcej niż znajdując się w pojeździe z każdego innego segmentu. Moda i popyt zrobiły swoje wyznaczając kierunek dzisiejszej motoryzacji. Aktualnie już nie dziwią najmocniejsze silniki montowane w Suvach, niegdyś dostępne tylko w autach sportowych.

Zostało zaledwie kilku producentów pozostałych przy produkcji minivanów. Nie jest to segment w ramach mojego szczególnego zainteresowania, jednak cieszę się, że takie auta jeszcze istnieją.

Seat Alhambra na rynku funkcjonuje od 23 lat, razem z Volkswagenem Sharanem po dzień dzisiejszy mają się dobrze. Auta wywodzące się z jednego koncernu, jak można się spodziewać, były i będą zbliżone z wyglądu i wyposażenia. Najważniejszą konkurencję stanowi Ford z dwoma minivanami w ofercie – S-Max i Galaxy, gdzie pierwszy jest jedną z ciekawszych pozycji na rynku. Coś jeszcze? Opel z Zafirą i Francuzi z Renault Espace, pierwszym europejskim minivanem.

Alhambra, która zawsze stała w cieniu nadrzędnego Volkswagena Sharana, z pewnością nudniejsza nie jest. Miałem okazję z własnej, nieprzymuszonej woli jeździć wersja FR Line przez tydzień – rodzinny minivanik w lekko sportowej oprawie, czemu nie?!

Seat Alhambra FR Line

Bardziej praktyczny niż większość Suvów

Minivany – segment w szczególności przeznaczony dla wielodzietnych rodzin bądź osób podróżujących. Duży, przestronny i pakowny samochód, symbolizowany w USA przez Chryslera Voyagera, najpopularniejsze auto dla Mam. Europa to zdecydowanie inny rynek i tutaj nigdy nie osiągnięto zawrotnej sprzedaży w segmencie.

Seat Alhambra to bardzo poprawny minivan, gdzie nuda przełamana została elementami wyposażenia FR Line. W tej wersji wyposażenia potrafi zwrócić na siebie uwagę i zyskać nieco charakteru. Oprócz radosnego czerwonego koloru na zewnątrz mamy ładne 18 calowe felgi i czarne, graficzne pasy rozpadające się względem tylnej części karoserii. Temat zamyka delikatny spojler na tylnej klapie. Wewnątrz charakteru nadają fotele FR, całkiem nieźle wyprofilowane do sportowej jazdy i obite połączeniem skóry z alcantarą (typowe dla grupy VW). Wnętrze wykończone jest przeszyciami z czerwonej nici, co ładnie komponuje się z tym samym kolorem nadwozia.

Wśród głównych zalet wymienić należy przestronność i praktyczność auta. Na co dzień można używać Alhambry w wersji 5 osobowej z trzema oddzielnymi fotelami w drugim rzędzie. Konfiguracja zapewnia potężną przestrzeń bagażową – fotele z trzeciego rzędu szybko i sprawnie chowane są na płasko w części bagażowej. Powierzchnię łatwo powiększyć za sprawą foteli środkowego rzędu poruszających się na szynach w zakresie 16 cm. Wszystkie te zabiegi wpływają na proste konfigurowanie i ogromną praktyczność auta. Pod tymi względami bije na głowę Suvy. Pojemność bagażnika w wersji 5 osobowej wynosi 700 litrów do linii okien, jeśli zainstalujemy siatkę oddzielająca przestrzeń bagażową od pasażerskiej powiększymy przestrzeń do 1000 litrów. W tej wersji na płaskiej podłodze bagażnika pomieścimy przedmioty o długości 130 cm, a to nie koniec zabawy! Z Alhambry, po złożeniu któregokolwiek fotela środkowego rzędu na płasko, możemy zrobić samochód 3 lub 4 osobowy. Przestrzeń bagażową zwiększamy w ten sposób aż do 2300 litrów, a możliwości transportowe wydłużamy do gabarytów 210 centymetrowych!

W razie potrzeby zapakujemy się do auta w 7 osób, oczywiście kosztem bagażnika. Podróż w pełnym składzie ogranicza ilość miejsca w rzędzie środkowym względem konfiguracji 5 osobowej. Standardowym rozwiązaniem w minivanach są boczne, przesuwne drzwi po każdej stronie. Obsługa jest elektryczna z możliwością otwierania z drugiego rzędu, jak i z miejsca kierowcy lub pasażera. W czasie zimowych wyjazdów w góry właściciele docenią Webasto – ogrzewanie postojowe. Praktyczność, praktyczność i jeszcze raz praktyczność na stałe przypisana jest do minivanów, będąc jednocześnie sensem istnienia segmentu.

Seat Alhambra FR Line

Z czym do ludzi?

Przede wszystkim ma być oszczędnie. Nie byłoby to możliwe bez sensowej, wysokoprężnej jednostki pod maską. W przypadku minivanów jest trochę inaczej niż w przypadku Suvów. Tu klient nie będzie szukał rozwiązań 300, 400, czy 500 konnych. Liczy się duży zasięg i relatywnie tania podróż, zatem najpopularniejsze rozwiązanie stanowi 2 litrowy klekot. W przypadku Alhambry najmocniejsze w ofercie i optymalne są 184 konie mechaniczne z wysokim momentem obrotowym na poziomie 380 Nm. Seat podczas mojego użytkowania zadowalał się spalaniem rzędu 8,5-9 L/100km. Jest to świetny wynik biorąc pod uwagę gabaryty. Minivan, jak na markę Seata przystało, posiada precyzyjny układ kierowniczy. Jest to domena Seatów. Za sprawą napędu na przednia oś auto jest oszczędne. Rozpędzanie wspomaga „tylko” 6 stopniowa skrzynia biegów DSG. Zawieszenie w tym wyposażeniu jest sportowe i nieco twardsze niż w innych wersjach, a także z możliwością jazdy w trzech trybach - comfort, normal i sport. Dzięki zawieszeniu i odpowiedniemu układowi kierowniczemu, Alhambra prowadzi się jak na minivana bardzo przyjemnie. Twardo jest również wewnątrz pod względem wykończenia. Ogólnie ta cecha jest dostrzegalna w grupie VW, a szczególnie w Skodzie i Seacie. Jest dość twardo, jednocześnie solidnie i dobrze to wygląda. W Alhambrze praktycznie wszystko, za wyjątkiem górnej części deski rozdzielczej i wyższych okolic schowka po stronie pasażera, wykonane jest z twardego plastiku. Wnętrze jest dosyć proste w odbiorze, daje poczucie upływu lat. Ergonomicznie wszystko jest jak najbardziej w porządku, choć nie ukrywam, że trochę nudno. Życia nadają wspomniane już fotele z alcantary i duży, panoramiczny dach. Nic na wyrost, wszystko to, co potrzebne.

Seat Alhambra FR Line

Podsumowanie

Wąska grupa odbiorców i niewielka konkurencji w segmencie minivanów odsuwa grupę od wszelkich innowacji i rozwoju technologii. To raczej końcówka listy priorytetów u producentów, co nie zmienia faktu, że zapotrzebowanie na minivany jest i będzie. Każda wielodzietna rodzina doceni przestronność wnętrza, praktyczność i ekonomię utrzymania. Seat Alhambra jest bardzo poprawnym samochodem, doradzając przy zakupie na pewno sugerowałbym najmocniejszą wersję silnikową w opcji 7 osobowej. Łatwa konfiguracja i praktyczność wynoszą Seata Alhambrę ponad konkurencję.

 

Dane techniczne, cena – Seat Alhambra FR Line

Moc: 184 KM

Moment: 380 Nm

Vmax: 211 kmh

0 - 100 kmh – 9s

Spalanie: 8-9 L miasto | trasa 7-8 L

Cena podstawy Reference – 114200 pln

Wersja FR-Line – od 161300 pln

 

Strzał w kolano – brak

 

Zasługuje na wyróżnienie:

- Ekonomiczny silnik

- Przestronność i funkcjonalność wnętrza

- Praktyczność

- W wersji FR Line żywszy wygląd

- Webasto

- Przyjemne prowadzenie

 

Trzeba nad tym popracować:

- Twarde wykończenie wnętrza

- Trochę nudne wnętrze, widać upływ lat