Peugeot 205 GTI & 205 T16

Peugeot 205 GTI, jeden z najpopularniejszych małych hot hatchy lat 80. Model 205 produkowany był w latach 1983 – 1998. W roku 1984 rozpoczęto produkcję kultowego modelu GTI o mocy 105KM i pojemności 1.6. W tym samym roku również można było stać się właścicielem jednego z 200 wyprodukowanych sztuk modelu 205 T16 (wspólna produkcja Peugeota i firmy Talbot). W tamtych czasach była to diabelnie mocna i uturbiona jednostka generująca 200KM z silnika o pojemności 1.8. Wtedy te osiągi 205 robiły wrażenie, dzisiaj również są to liczby, którymi żaden producent by się nie powstydził.  T16 był bazą do samochodu rajdowego, który odnosił wiele sukcesów w rajdach WRC oraz w Dakarze. Dysponował napędem na 4 koła oraz centralnie umieszczonym silnikiem. Rozkład masy również imponujący 45:55 (przód:tył).

Najciekawszą wersją 205 dla zwykłego śmiertelnika była oczywiście GTI, produkowana od 1986 roku wersja 1.6 GTI o mocy 115KM i od roku 1987 wersja 1.9, 130KM.

Dzisiaj, aby stać się posiadaczem 205 GTI w bardzo dobrym stanie trzeba zapłacić od 20000 do ponad 50000 PLN. Samochód bardzo rzadki, ale do zdobycia w krajach europejskich. W Polsce, w czasie pisania tego artykułu znalazłem dwie wersje, jedną za 8500, druga to koszt 18500 PLN.

205 T16 to już kosmiczna kwota, za którą można sobie kupić 80-90m2 mieszkanie. Znaleziony na mobile.de egzemplarz to koszt prawie 750000 PLN !

Poniżej garstka danych z tamtych czasów:

205 1.6 GTI – 115KM, 134NM, 0-100km/h – 8,9s, V-max 195 km/h, Masa – 900kg

205 1.9 GTI – 130KM, 161 NM, 0-100km/h – 7,6s, V-max 198 km/h, Masa – 875kg

205 T16 4WD – 200 KM, 255 NM, 0-100 km/h – 6s, V-max 208km/h, Masa – 1145kg