Toyota Supra

Japonia, ten kraj kojarzy się z wieloma rzeczami. Jedną z pierwszych, które nasuwają się na myśl są samuraje, kamikaze, yakuza i sushi. Dla fanów 4 kółek to drift, czyli jazda bardziej bokiem i wszechobecny tuning samochodów. Najważniejsze dla japońskiej motoryzacji według mnie są lata 90, wtedy producenci wypuszczali na rynek bardzo udane sportowe samochody, które do dzisiaj cieszą nieustającą popularnością. Jakbym miał wybrać po jednym modelu z każdej marki, wyglądałoby to następująco: Honda NSX, Mazda RX 7, Nissan Skyline GTR R34, Subaru Impreza, Mitsubishi Lancer Evolution, Toyota Supra. Teraz są to ciężko dostępne i nierzadko bardzo drogie, japońskie sportowe samochody.

Dzisiaj właśnie o tej ostatniej, a konkretnie 4 generacji pędzonej na tył Toyoty Supry. W pierwszych dwóch, za dużo było z modelu Celica.  Trzecia generacja dzieliła elementy z Lexusem Z30 Soarer. Dopiero czwarta to samodzielna, najpopularniejsza i najlepsza konstrukcja. Samochód nietuzinkowy, popularny zarówno w drifcie jak i wyścigach na ¼ mili. Swoją popularność zwiększył występując w pierwszej części kultowego filmu dla fanów motoryzacji Fast & Furious. Supra była produkowana w latach 1993-2002. Dostępna była z dwoma silnikami, wolnossący 3.0 o mocy 225KM i turbodoładowanym 3.0 z mocą dla japońskiej wersji 280KM i europejskiej 324KM. Tunerzy potrafili z Supry wyciskać bez problemu moce rzędu 600-700 KM, bywały też projekty sięgające do ponad 1000KM. Jeden z nich startował w wyścigach na ¼ mili w Polsce i aktualnie jest do sprzedania. Wersja bardzo mocno doinwestowana!

Topowa stockowa wersja posiadała podwójnie doładowaną rzędową szóstkę o pojemności 3.0. Turbiny pracowały w układzie sekwencyjnym. Drugie turbo włączało się na wyższych obrotach, tym sposobem uniknięto turbo dziury, moc była dostępna niemal w pełnym zakresie obrotów. Konstrukcja Supry posiadała elementy aluminiowe w celu zmniejszenia wagi samochodu i tym samym podwyższeniu osiągów.

Dane: 3.0 R6 TT - 324KM, 427 Nm, 0-100km/h 5s, V-max 262 km/h.

Za ile i gdzie ? Wszystkie wersje w przystępnych cenach to oczywiście z kierowniczką po prawej stronie i jest ich zdecydowanie najwięcej. W Polsce w ogłoszeniach jest zaledwie kilka sztuk do sprzedania, a rozbieżność cenowa wygląda tak - 25 tys - 250 tys. PLN

Historia japońskich sportowych samochodów najlepsze ma już za sobą, natomiast bądźmy optymistycznie nastawieni. Nissany GTR są teraz na topie, Honda powróciła z legendarną NSX i najnowszym Civiciem z Turbo. Na rok 2018 najprawdopodobniej powróci Toyota Supra!